Prodejem to nekončí
26.09.2024
Máte otázky? Jsme tu pro Vás, ať už potřebujete radu nebo pomoc. Kontaktujte nás a my vám rádi pomůžeme!...
Tato inscenace je výjimečná ve více ohledech. Je to poprvé, kdy se setkáváme s nahrávkami, které nepocházejí z koncertu, ale byly pořízeny ve studiu. A je více než pravděpodobné, že je studia zamýšlela vydat. Inženýrům RBB se podařil opravdový zázrak, pokud jde o akustiku: nikdy předtím a nikdy jindy se nám zvuk houslí neobnovil s takovou mírou detailů a autenticity. Abychom vám zprostředkovali uměleckou a technologickou zdatnost inženýrů, byli jsme odhodláni vykreslit veškerou dynamiku a detaily této přelomové interpretace Bachovy Partity č. 2 a Franckovy Sonáty. Vskutku náročná výzva, protože skladby jednotlivých částí byly rozděleny na čtyři strany dvojalba ve formátu 45 otáček za minutu! Tento počin představuje další prvenství v historii vydavatelství The Lost Recordings. Všechny ostatní verze (CD, HD download a karta ke stažení vinylové edice) obsahují kompletní nahrávky, které jsme našli.
Henryk Szeryng - v majestátu v Berlíně
V dubnu 1962 a v dubnu 1963, s ročním odstupem, upravili berlínští akustici, kteří patří k nejzkušenějším na světě, odnímatelné panely stěn studia č. 3 berlínského rozhlasového domu. Tento technický zázrak, založený na revolučních, i když zcela tradičních metodách, navrhl v roce 1929 architekt Hans Poelzig s jedinečným a málokdy srovnatelným zájmem: umožnit vysoce věrnou akustiku bez ohledu na vyzařované frekvence, s dozvukem, který lze libovolně modulovat. Henryk Szeryng má pověst svědomitého, nekompromisního a autentického mistra, který se řadí po bok Milsteina nebo Grumiauxe. V dubnu 1963 mu bylo 44 let. Na vrcholu svého umění pečlivě vyndal ze skříňky svůj Guarnerius del Gesu, známý jako "vévoda", s nímž se měl toho dne zapsat do houslové historie.
"Dílo Johanna Sebastiana Bacha je bible. Bach je konečný cíl, kde všechno začíná a všechno končí. Jeho hudba vás přivádí blíže k vaší duši. Henryk Szeryng.
Partita č. 2 je monumentální dílo, pokud jde o bohatost a rozmanitost rukopisu, využívající neobvyklou polyfonii pro sólové housle. Bach jako by chtěl mít jediné téma, které "pronásleduje" první čtyři věty a vrcholí majestátní chaconnou, která je vystavěna jako samostatné dílo. V délce patnácti minut představuje téma, které bude třiašedesátkrát variováno, aby v rámci vysoce vystavěného celku vyvolalo vesmír nekonečně bohatých emocí, od úzkosti a smutku až po radost a naději. Aby Henryk Szeryng zachytil rostoucí sílu tohoto vývoje, chtěl celou partitu provést najednou. Stačily pouhé dva záběry, aby vzniklo představení jedinečné hutnosti, emocí a čistoty, jehož jemnost jsme měli to štěstí zachytit.
Jen o rok dříve Szeryng ve stejném Studiu 3 nahrával Franckovu sonátu. Mezi Bachem a Césarem Franckem je zřejmý vztah: smysl pro výstavbu, snaha o jednotu, ovládání času. Houslová sonáta, zkomponovaná v roce 1886, vychází ze stejně intenzivního rukopisu jako Bachova Partita. Po triumfu jejího prvního provedení se její aura rychle rozšířila i mimo hudební oblast. Říká se, že inspirovala Marcela Prousta k napsání milostného příběhu Charlese Swanna a Odette de Crécy v díle "Du côté de chez Swann". Stejně jako v případě Partity č. 2 i zde Henryk Szeryng a klavírista Günther Ludwig dosáhli skutečné alchymie a podali jednu z nejnezapomenutelnějších interpretací tohoto díla.
CD 1
Bach: Partita for solo violin No. 2 in D minor, BWV 1004
Allemanda
Corrente
Sarabanda
Giga
Ciaccona
Franck: Sonata for violin and piano in A major, FWV 8
Allegretto ben moderato
Allegro-Quasi lento-Tempo primo
Recitativo-Fantasia
Allegretto poco mosso
CD 2
Ravel: Tzigane
Gypsy
Beethoven: Sonata for violin and piano No. 5 in F major "Spring", Op. 24
Allegro
Adagio molto espressivo
Scherzo: Allegro molto-Trio
Rondo: Allegro ma non troppo
Beethoven: Sonata for violin and piano No. 7 in C minor "Eroica", Op. 30/2
Allegro con brio
Adagio cantabile
Scherzo: Allegro
Finale: Allegro-Presto
Bach: Partita for solo violin No. 3 in E major, BWV 1006***
Preludio
Henryk Szering, violin
*Recorded in Studio III, RBB, Berlin, 19.IV.1963MONO ℗ 1963 RBBMarinus Flipse, piano**Recorded in Studio III, RBB, Berlin, 27.IV.1962MONO ℗ 1962 RBBGünther Ludwig, piano***Recorded in concert at Studio I, RBB, Berlin, 08.II.1982STEREO ℗ 1982 RBBRemastered by ℗ & © 2022 THE LOST RECORDINGS from the original analog tapes
NEJPRODÁVANĚJŠÍ PRODUKT
26.09.2024
Máte otázky? Jsme tu pro Vás, ať už potřebujete radu nebo pomoc. Kontaktujte nás a my vám rádi pomůžeme!...